Kraj |
Paragwaj |
Stolica |
Asunción |
Waluta |
guarani (PYG)
1 guarani = 100 centymów |
Rok wydania |
1986 |
Wartość |
2 Gs |
Opis |
Znaczek
podchodzi z serii "Setna rocznica Statuy Wolności w Nowym
Jorku" i przedstawia brytyjski statek Queen Mary. |
Tłumaczenie |
Centenario de la Estatua de la Libertad en Nueva York - 100. rocznica Statuy Wolności w Nowym Jorku |
Paragwaj
– (hiszp. Paraguay, República del Paraguay, guarani Paraguái,
Tetã Paraguái) państwo śródlądowe położone w Ameryce
Południowej, bez dostępu do morza.
Paragwaj,
rzeka o tej samej nazwie co kraj, płynąca z północy na południe,
dzieli go na dwa regiony. Zachodni: Chaco, nisko położonego, płaską
równiną, lekko nachylonego ku wschodowi. I wschodniego: tzw
Paragwaju Wschodniego, który obejmuje Wyżynę Parany (o wysokości
300-600m n.p.m.), będącego fragmentem Wyżyny Brazylijskiej.
Najwyższym
szczytem jest Caaguazú (700 m n.p.m.), leżący na wyżynie Amambay.
Głównymi rzekami są: Paraná (graniczna z Argentyną na południu,
tworzy system potężnych wodospadów – kaskadę Iguaçu
szerokości 2,5 km) oraz Paragwaj i Pilcomayo (graniczne z Argentyną
na wschodzie).
W
Paragwaju panuje klimat zwrotnikowy. W regionie Chaco występują
najwyższe temperatury w Ameryce Południowej – średnio w okresie
letnim 38-40°C (maksymalnie do 47°C) i 15-18°C w zimie.
W
okresie kolonizacji europejskiej obszar pomiędzy rzekami Paragwaj i
Paraná zamieszkiwały indiańskie plemiona posługujące się
językiem guaraní.
Pierwszymi
Europejczykami, którzy pojawili się na tym terenie w 1524r byli A.
Garcia i w 1526r żeglujący w górę Parany S. Cabot. W 1537r D.
Martinez de Irala założył pierwsze stałe osiedle białych
kolonistów – Asunción, będące ośrodkiem administracyjnym
hiszpańskich posiadłości na południowym wschodzie kontynentu, od
1544 roku podległych wicekrólestwu Peru.
Kraj
rolniczy, słabo rozwinięty. Podstawą gospodarki jest hodowla
bydła, wyrąb drzewa oraz uprawa bawełny, trzciny cukrowej, soi i
herbaty.
Paragwaj
posiada rozwinięty przemysł spożywczy – liczne zakłady mięsne,
młyny, piekarnie, tłoczarnie oleju, produkcja herbaty. Dzięki
ogromnemu potencjałowi hydroenergetycznemu Paragwaj stał się
eksporterem energii elektrycznej w Ameryce Południowej.
RMS
Queen Mary – brytyjski liniowiec pasażerski. Zbudowany
w 1934 roku w stoczni John Brown Shb. Co. Ltd. w Clydebank. Zwodowany
26 września 1934 roku. Obsługiwał linię Southampton – Nowy
Jork. W roku 1936 zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku osiągając
prędkość 31,7 węzłów. W latach 1937 i 1938 statek rywalizował
na Oceanie z francuską, starszą o rok w służbie. „SS
Normandie”.
Według
legendy, nazwę dla liniowca miał wybrać osobiście król Jerzy V w
odpowiedzi na sugestię ówczesnego Prezesa Zarządu Cunard-White
Star, lorda Roydona, by nazwać nowy statek „imieniem tej królowej,
którą wszyscy Anglicy uważają za największą”. Prezes miał na
myśli babkę Jerzego V – Victorię. Król zaś odpowiedział:
„Moja żona będzie zachwycona!”.
Budowa
statku rozpoczęła się w grudniu 1930 roku położeniem najdłuższej
wtedy stępki w całej historii brytyjskiego okrętownictwa. Niecały
rok później prace zostały zawieszone wskutek wielkiego kryzysu,
który dopadł w tym czasie Europę. Po dwóch latach budowa ruszyła
na nowo.
Queen
Mary został zwodowany 26 września 1934 roku i ochrzczony osobiście
przez swą patronkę – Królową Victorię Mary, żonę króla
Jerzego V.
Pierwszym
rejsem była podróż z Southampton (27 maja 1936r) pod dowództwem
komandora floty Cunarda, Edgara Brittena. Do Nowego Jorku statek
dotarł 1 czerwca 1936 roku. Z powodu złych warunków
atmosferycznych, jaką była mgła, liniowiec nie zdołał zdobyć
Błękitnej Wstęgi Atlantyku, co armator wykorzystał propagandowo.
Twierdził, że bardziej ceni sobie bezpieczeństwo pasażerów niż
prestiż.
Podczas
II wojny światowej, w jednym z rejsów „Queen Mary” przewiozła
na swoich pokładach ponad 16 000 ludzi, co wciąż pozostaje
rekordem świata.
Po
zakończeniu wojny „Queen Mary” przywrócono do obsługi ruchu
pasażerskiego. Samą odbudowę nazwano „Czternastą Pracą
Herkulesa”, a próby prędkości po zakończeniu prac stoczniowych
trwały przez bez mała całą dobę. Odbudowany, wyposażony w radar
i dwie pary stabilizatorów przeciw przechyłom statek pływał
szczęśliwie do 1967 roku.
Aż
został sprzedany do USA do Long Beach w Kalifornii za sumę 3,5 mln
$. Ostatni a zarazem najdłuższy rejs w czasach pokoju, z
Southampton do Long Beach, statek wyruszył pod dowództwem komandora
Sir Johna T. Jonesa, zabierając ze sobą 1 200 najwierniejszych
sympatyków i m.in. przewożąc największą w swoich czasach liczbę
pasażerów wokół słynnego Przylądka Horn.
Ostatni
wielokominowiec Atlantyku służy do dziś jako pływający hotel i
centrum rozrywki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Serdecznie podziękowania za pozostawienie komentarz i przeczytanie posta. To bardzo ważne - i niezmiernie miłe - dla autorów i twórców.