piątek, 8 stycznia 2021

#342 - Rwanda

 


Kraj

Rwanda

Stolica

Kigali

Waluta

frank rwandyjski (RWF) 1 Frank = 100 centymów

Rok wydania

21.05.1984

Wartość

20c

Opis

Znaczek pochodzi z serii "Międzynarodowy rok komunikacji" i przedstawia japoński superszybki pociąg Shinkansen.


Shinkansen jest to ogólnojapońska sieć linii kolejowych, stworzona specjalnie dla superszybkich pociągów, osiągających prędkość maksymalną do 320 km/h. 


Japonia jako pierwsza rozpoczęła prace nad systemem kolei dużych prędkości. Budowa pierwszego odcinka, pomiędzy Tokio i Osaką rozpoczęła się w 1959 roku. Oficjalne otwarcie nastąpiło 1 października 1964 roku. Linia odniosła olbrzymi sukces, przewożąc 100 milionów pasażerów już po niecałych trzech latach (13 czerwca 1967 roku), a miliard przekraczając w 1976.

Pierwsze pociągi jeździły z prędkością 210 km/h, potem zwiększoną do 220 km/h. Dziś prędkości pociągów są różne w zależności od linii, a najszybsze z nich przewożą pasażerów z prędkością 320 km/h, co stawia je na równi z francuskimi TGV.


Shinkanseny to pociągi normalnotorowe (rozstaw torów 1435 mm), inaczej niż większość kolei japońskich, używających torów o rozstawie 1067 mm. Dzięki temu w wagonach jest miejsce na większą liczbę siedzeń niż w klasycznych pociągach (układy 2+3 lub nawet 3+3). Między północą, a godziną 6:00 linie zamykane są na potrzeby konserwacji. Jeżdżą po nich wówczas także specjalne pociągi Doctor Yellow, które za pomocą zamontowanej na ich pokładzie specjalistycznej aparatury dokładnie sprawdzają każdy odcinek torów.

Powszechnie dziś znaną nazwę Shinkansen tłumaczy się dosłownie jako "Nową Główną Linię" – odnosiła się bowiem pierwotnie do jednej linii Tōkaidō, która połączyła Tokio z Osaką przed olimpiadą w 1964 roku. Z biegiem lat linia rozrosła się w ogólnokrajową sieć, przejmując nazwę. Poszczególne linie zawierają w sobie nazwy regionów, przez które biegną (np. Tōhoku Shinkansen), a pojedyncze superekspresy posiadają łatwe do zapamiętania nazwy jak "Hikari" ("Światło") czy "Kodama" ("Echo"). Takie rozróżnienia ułatwiają rozpoznanie obsługiwanego regionu, połączeń poszczególnych linii oraz rodzajów ekspresów i ich rozkładu jazdy. Jest to ważne także dlatego, że przy dużej częstotliwości kursowania (co kilkanaście minut) łatwo pomylić rodzaje pociągów. Biegną tą samą trasą, ale zatrzymują się na różnych stacjach. Na przykład na trasie Tokio-Osaka "Kodama" zatrzymuje się na wszystkich stacjach, a więc pokonuje dystans wolniej niż "Hikari", który zatrzymuje się tylko na części z nich, ale cel osiąga znacznie szybciej.


Na znaczku widnieje pierwszy model serii 0. Wygląd i stylistyka tego pociągu wzorowana była na samolocie Douglas DC-8. Mimo, iż produkcja serii 0 zakończyła się w 1986 roku, dzięki modernizacjom pociągi zdolne były kursować jeszcze wiele lat - aż do listopada 2008 roku. Pociąg zdolny był poruszać się z maksymalną prędkością operacyjną wynoszącą 220km/h. Jeździł na liniach Tōkaidō i San'yō. Jedna jednostka znajduje się także w Muzeum Kolejnictwa w Yorku.

Ciekawostką może być fakt, że pociąg na poduszce magnetycznej Shinkansen jest posiadaczem światowego rekordu prędkości wynoszącego 603 km/h, natomiast rekord dla pociągu poruszającego się po szynach wynosi 574,8 km/h. Shinkansen jeździ z niezwykłą dokładnością. Maksymalne opóźnienia to 36 sekund w skali roku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Serdecznie podziękowania za pozostawienie komentarz i przeczytanie posta. To bardzo ważne - i niezmiernie miłe - dla autorów i twórców.